Eloszor is bocsanatot kerek, mert az elozo postban azt irtam Grenoble-rol: " Volt peldaul drotkotelpalyas felvono, ami atvitt a Rhone felett a hegyre (a helyi Bastille-ba).". Reggel mikor jottem dolgozni, a buszon gondolkodtam, es leesett, hogy elirtam. A Rhone nem ott folyik, es Grenoble a Drac es az Isere folyok csatlakozasanal fekszik. (A szinkrotron pl pont ott, ahol egymasba torkollanak). Mi az Isere felett keltunk at.
Es akkor terjunk ra az ut masodik felere. Ismet bo lere eresztettem, de remelem senki sem fogja ugy erezni, hogy raboltam az idejet:) Remelem gondolatmeneti tores sem nagyon lesz amiatt, hogy egy reszet mar tegnap elkezdtem irni. Szoval, jo szorakozast hozza.
Erdekes amugy, hogy ilyen nagyvarosok folyo-egymasbatorkollasnal fekszenek, bar Grenoble-ban ez meg nem is olyan feltuno, mivel viszonylag sokaig egymassal nagy szoget zar be a ket folyo erintoje, igy a belvarosban pl nem kell ket folyon atkelni. Es akkor itt meg is erkeztunk a Lyonnal kapcsolatos erdekessegekhez, ugyanis ott viszont hamarabb kerul egymashoz kozel a Rhone es a Saone folyo, es a belvaros is pont ide epult. Emiatt az embernek az az erzete van, hogy egy szigetre megy be, pedig nem. Mar ezert az erzeki csalodasert is megeri elmenni. Ha korabbi korokban elnenk, akkor ugy fejeznem ki: Zsuzsival jot derultunk, mikor felfedeztuk, hogy nem egy szigeten jarunk... volt nagy vigadalom. De ja, tenyleg rohogtunk egy jot, hogy milyen hulyek vagyunk. De nagyon elore szaladtam. Szoval ott hagytam tegnap abba, hogy 1 fele elindultunk a szallodabol. A kulvarosbol mintegy 45 perces setat tettunk a folyoig (ami meg nem teljesen a belvaros volt). Visszafele ezt mar ertelemszeruen inkabb villamossal tettuk meg. A folyoparton setaltunk egyre beljebb a belvarosba. Marha jo a part. az also rakpart hosszu szakaszon keresztul setalo resszel ellatott, meg roplapdapalyak, focipalyak, jatszoterek, huzodszkodok, strand(! - bar ez eleg mocskos volt, szoval lehet, mar nem hasznaljak), szepen megcsinalt leulos, lepcsos, froccsozesre idealis helyek sorozata. Ugye aki budapesten el, annak mindig hatalmas alma, hogy hasonlo legyen ott is. A felso rakpartnak is nagy resze setalos, fakkal ovezett jarda, ami olyan kis kavicsokkal vannak felszorva, ami idealis terepet nyujt petanqueolasra:) Annyira nyugodt volt, hogy megorultunk, es ittunk is egy sort (anya, mielott azt vonnad le, hogy mindenhol iszunk, itt csak 0.25osek a sorok:)). Ekkorra mar az ido is eleg jora fordult. Ezutan atmentunk a hidon az akkor meg altalunk szigetnek velt reszre, ahol gyonyorkodhettunk, hogy egy nagyon szep kis ter (zsuzsi, nezd, nincs meg ott az a hatalmas virag), ahol minden fele szubkultura kulon csoportokban nyomult (volt az emos pad reszleg, az utcan fura tancot nyomo pad reszleg, a feka rapperek padja, es a rockerek padja, na meg az azsiaiak padja), az atloja menten hogy megy at egy hasonloan szep nagy terbe (ha pedig igy rakozelitve nezitek akkor lathatjatok, hogy tenyleg jol nez ki). A rakozelitett kepen ugyes szemu olvasoink lathatjak, hogy a nagy ter kozepen valamelyik lajos kiraly szobra all, a hatterben pedig latszik egy nagy epulet, a helyi notre dame, es egy nagy torony. No a terek utan ezekhez mentunk fel sikloval. A sikolnak az volt az erdekessege, hogy amig nem voltunk ott a megallojaban nem is realizaltuk, hogy van siklo, de ha mar volt, ki akartuk probalni. Egy megallobol 2 fele is ment, mi a Notre Dame fele mentunk. Mivel a 2 perces siklomenet soran 1 perc 50 masodpercet mentunk alagutban, ezert realizaltuk, hogy miert nem realizaltuk, hogy van siklo. Szoval megneztuk a templomot, vagy szekesegyhazat, vagy katedralist:), es Lyon latkepet fentrol. Ehhez elkoltottunk egy szereny uzsonnat is. Ez utan lesetaltunk a hegyrol, ugy hogy utba ejtsuk az okori szinhazakat, ahol epp gladiatorok kuzdottek egymassal:) Ez mondjuk ugy nezett ki, hogy 2 elegge bortonviseltnek latszo faszi csepelte egymast, mikozben egy harmadik kommentalta, 4 masik pedig varta, hogy ok is beszallhassanak a bunyoba. Ezutan dj random varosnezesi tanacsait kovetve csak mentunk mindenfele, es 2 percenkent ujabb hatalmas templomba, vagy szep hires epuletbe botlottunk. Na meg a foteri ringlispiel-be (itt majdnem minden nagy varosban van egy ilyen a foteren, es nem az ilyen vasari gagyi, hanem tenyleg a nagyon szepen megcsinalt hangulatos, regi hatast kelto darabok. majd a gyerekeimmel tuti fel fogok ulni ezekre). Amit kiemelnek, hogy este, mar sotetedes utan megtalaltuk a varoshazat is, ahol valami nagyon furcsara figyeltunk fel, es 1-2 perc fejtores utan rajottunk, hogy a hangos madarcsicserges az, ami nem illik ide. Neztem nagyon erosen, hogy ez muhang-e, de mintha madarak szazai lettek volna a fakon, szoval lehet nem volt az, szokatlan volt. Utana meg folytattuk a setat, ettunk egy pizzat valahol, meg nezelodtunk kicsit, majd elindultunk haza. A kellemes rakparton petanque-ltunk meg soroztunk egyet, aztan a szallodahoz villamosoztunk, es aludtunk egy nagyot, mert mar elegge elfaradtunk. A korabban mar emlitett benzines kavaras miatt visszamentunk a kisvarosba (nehezen talaltunk vissza...:)), ahol tankoltunk elozo nap. Rendkivul izgalmas volt, megneztuk azert jol ezt a varost is, mivel olyan jo emlekek kotnek mar minket oda:)
Vegul elindultunk Valence-be, a Rhone partja mellett fekvo kozepesen nagy (~70e lakos) varoskaba. Kozben ismet megalltunk parszor nezelodni (lattunk egy hazat, ami tele volt aggatva jatekokkal meg dolgokkal, amik le voltak festve, pont olyan volt, mint a filmekben, ahova bemennek a turistak, es nem jonnek ki. Kicsit kozel mentunk az ajtajahoz, de ott meg a kezuket az egfele nyujto, verhez meg urulekhez hasonlito dologgal osszekent jatekbabak is voltak, na meg sok szivarvanyszinu halalfej is, szoval inkabb ugy dontottunk spuri van, nem dolunk be a "ha baratsaggal josz szivesen latunk" hippi dumanak). Az uton is eleg sok szep varoson keresztul utaztunk (egyik kedvencem Romans volt, ahol sajnos nem alltunk meg, de mivel nem nagyon tudtam kettes fole valtani abban a kozel 20 percben, mig athaladtunk a varoson, ezert volt alkalmunk megnezni). Vegul megerkeztunk Valence-be. Itt annyira nincs sok latnivalo, bar mi megneztunk mindent, amit a tourinfo-nal ajanlottak, de kiemelnem azt ami a legjobban lenyugozott minket: egy nagy park, kozepen egy kioszk (erre mindjart visszaterek), es mogotte a taj. A linkelt kepen nem latszik sajnos a kozepso kis epulettol, de a hatterben a folyo tul oldalan van egy romos kolostor. Itt ultunk legalabb fel orat, egy finom tojasos pulykas bagettet majszoltunk, es neztuk a naplementet, ahogy a hatterben a hegy es a kolostor konturja latszodik. Zsuzsi ugy jellemezte a latvanyt, hogy "ha itt elnenk, en nem is akarnek munkat, csak kijonnek ide reggel, es itt ulnek egesz nap":) Na szoval kioszk, itt az ilyen kis pihenoket, mint ami a kepen van (nem tudom a magyar nevet sem) hivjak kioszknak. Gapben is volt egy szep. Nos annyira tetszett nekunk az a kolostor, hogy felvetettem, menjunk fel oda. Szo szot kovetett, es a gps mar mutatta is az utat. Csak sajnos nem talalt oda. Legalabbis mar hamarabb mondta, hogy megerkeztunk, mint hogy megerkeztunk volna. Mentunk meg kicsit, kilyukadtunk egy hatalmas szobornal, ami a varosbol nem is tunt fel nekunk, vilagosban marha jo lehet, mert volt ott par pad. Ugy dontottunk, hogy a sotetben a nagyon szar uton nem megyunk feljebb, hatha nem is vagyunk jo helyen, szoval a kolostor csak a kepzeletunkben maradt meg:)
Ez utan hazaindultunk, es kiderult, hogy eddig a gps manosque-ra irt 160 km-es tavolsaga legvonalat jelent, es kozuton min. 200 km-re van. Ezzel csak annyi volt a baj, hogy a kocsi azt irta, 205 km van meg benne:) Na itt merult fel veglegesen, hogy a tegnapi tankolasnak nem volt ertelme. Es ha a terkepet megnezitek, akkor a Valence-Manosque utat ha nem akar az ember nagyon nagyot kerulni, akkor nem lehet se autopalyan, de meg csak autouton sem megtenni. Csak kisebb foutak, vagy meg azok sem allnak rendelkezesre:) Szoval ugy voltunk vele, hogy este mar ha nem jon szembe olyan benzinkut, ahol lehet embernek fizetni, akkor inkabb feluton megalszunk, es masnap keresunk ilyen kutat. A gps viszont kb olyan utakon vitt, ahol benzinkut se nagyon volt, uton rohangalo allatok annal inkabb. Hehe, tenyleg nagyon beteg utakon jottunk haza (a 200 kilometer volt kb 3-3.5, es meg hoztunk is par percet a gps altal josolt idon), teljesen sotetben, forgalom sem nagyon volt. Az izgalmas az volt, hogy probaltunk benzintakarekosan menni, ezert en kb vegig neztem a gps-t, hol mekkora kanyarra kell szamitani, es mondtam zsuzsinak, hogy mikor adjon gazt, es mikor ne adjon mar gazt. Vegul a fogyasztast csokkentettuk 0.2 l-rel szazon, es mikor utoljara ellenoriztem, hogy hany km van meg az utbol, es mennyit josol a tankban levo benzinbol a kocsi, akkor mar 25 km elonyunk volt. (a baj az volt, hogy az utolso 70 km-en mar nem irt ki a kocsi josolt tavolsagot, ezt mar inkabb remenybol tettuk meg, hogy meg van meg a 20-25 km tartalekunk). Megnyugtatunk mindenkit, hazaertunk, es azota tankolni is el tudtunk meg menni, es mint mondtam, az is kiderult az elozo tankolasnal sem buktunk 85 eurot. Szoval utazas szempontbol is hasznos tapasztalatokat szereztunk.
Osszessegeben megneztunk tehat 5 nagy/nagyobbacska varost a hosszu hetvege soran. Meg kell vallanom, kicsit suru volt, de ehhez kepest szerintem semmit nem neztunk meg kutyafuttaban, inkabb az az erzesem, hogy kellett utana 2-3 napnyi ido, hogy feldolgozzuk, pontosan mit es hol lattunk.
Hogy ezenkivul mi van velunk? A november elsejet semmittevessel toltottuk, es este gyertyat gyujtottunk. Zsuzsi tanulja szorgosan a franciat, lassan elmegy ujra az allaskereso helyre. Emellett elkezdett kotni, ami tok jo, amennyire en meg tudom itelni eleg ugyes. Fokent azert mert teljesen autodidakta modon csinalja konyv es netes videok segitsegevel. Nalam azota a munka ujra kezdodott (mostmar kicsit unom, amit csinalnom kell, mert mostanra kb annyi a dolgom, hogy 1-2 szamot megvaltoztatva futtatok egy szamolast, majd ertekelem az eredmenyeket. szerencsere ezen a heten nagyjabol mar vegeztem azokkal a feladatokkal, amiket Valerie adott, es azutan masba fogunk belekezdeni, szoval lesz valtozas ilyen teren). Estenkent pedig tanulgatok ezt azt, ami erdekel, es hasznos lehet a kesobbiekben, de az elmult 5 evben nem feccoltem bele eleg energiat. Mivel ilyenkor mar faradt az agyam, ezert lassan, de biztosan haladok ezekkel.
Most par hetig hanyagoljuk a varosnezeseket (utana biztosan jon majd meg egy Avignon-Arles-Montpellier, valamint Toulon-Cannes-Nice-Monte Carlo utazas, amelyekkel a kocsival hetvegen elerheto nagyobb varosok megnezese sajnos veget is fog erni), elkezdtunk keresni inkabb a kornyeken kajak, kenu, rafting, kanyoning, via ferrata, egyeb mozgolodos idotoltesi lehetosegeket. Remelem valamelyik sportolos helyrol valaszolnak majd, es tudunk menni, mert kifejezetten jol esne mar egy ilyen hetvege is.
remelem minden olvasonk jol van. udvozlet mindenkinek.